flag
پیشرو در توسعه صنعتی و گسترش بن سازه های نوسازی و نوآوری صنعتی کشور در افق 1406
EN

سکوی خودباوری

محمدباقر عالی ، معاون وزیر صمت

سکوی خودباوری

<div style="text-align: justify;">عملیات آبگیری و نصب سکوی گازی و متعلقات 7 هزار تنی «بی 14» فاز 14 پارس‌جنوبی امروز(شنبه) در عمق صدکیلومتری ساحل عسلویه در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس به دست متخصصان و مهندسان سختکوش ایرانی انجام می‌شود.</div> <div style="text-align: justify;">این سازه 2500 تنی حدود 500 کیلومتر را از محل تولد خود (کشتی‌سازی صنایع فراساحل ایران) در بندرعباس و از مرکز تنگه هرمز با افتخار و اقتدار مزین به پرچم مقدس سه رنگ کشورمان تا سمت غربی خلیج فارس پیموده است و اکنون با توان و همت فرزندان ایران نصب خواهد شد.</div> <div style="text-align: justify;"> سکوی «بی‌14»، ایرانی‌ترین سکوی گازی کشور است. صد درصد عملیات مهندسی، طراحی و ساخت آن در زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت گرفته است، این در حالی است که سایه تحریم طی دو سال اخیر بر صنعت کشور سنگین‌تر شده است.</div> <div></div> <div style="text-align: justify;">بیش از 60 درصد تأمین قطعات این سکو در داخل کشور انجام شده است. مهندسان و متخصصان کشورمان در سکوی قبلی رکورد زمان راه‌اندازی از نصب تا خروج گاز را به 26 روز کاهش داده‌اند که در سطح دنیا مایه غرور است.</div> <div></div> <div style="text-align: justify;">سکوی بی‌14 تنها یک سکوی گازی نیست، می‌توان ادعا کرد بی‌14، سکوی خودباوری و اعتماد به توان ساخت داخل است. وزارت نفت با واسپاری داخلی 4 سکوی فاز 14 رقم بزرگی - حدود 600 میلیون دلار - را وارد چرخه کسب و کار و تولید سازندگان کشور کرد که در سکوی بی‌14 با حدود 150 میلیون دلار جلوگیری از خروج ارز حدود 10 میلیون نفر ساعت اشتغال را در پی داشته است.</div> <div></div> <div style="text-align: justify;">کوتاه سخن اینکه ادامه این هم‌آوری و هم‌افزایی بخش‌های مهم نفت، گاز و پتروشیمی و سازندگان صنایع کشور بیش از پیش بویژه در شرایط  خاص تحریم‌های کنونی می‌تواند سکوهای خودباوری و توانمندی بسیاری را به تسخیرو فتح نخبگان، متخصصان و صنعتگران داخلی درآورد؛ آنچه تصویری از رونق تولید و اقتصاد مقاومتی است.</div>

تاریخ آخرین به روز رسانی: 1403/05/23
تنظیمات قالب