بدیهی است که خودروسازان داخلی باید خود را برای پذیرش شرایط جدید تولید مطابق با ضوابط ارزشیابی کیفی و استانداردهای اجباری جدید تولید آماده کنند چرا که با این همه سرمایهگذاری و تجربه در صنعت خودرو، زیبنده کشورمان نیست تا هنوز هم خودروهایی با میزان قدرت رقابتپذیری صفر در بازارهای بینالمللی تولید کنیم.
<p style="text-align: justify;">منصور معظمی- معاون وزیر صنعت، معدنو تجارت:</p> <p style="text-align: justify;">بر اساس الزامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای دارای یک ستاره کیفیت از ابتدای سال آینده و خودروهایی که قادر به پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه اجباری نباشند از دی ماه ۹۷ متوقف خواهند شد.</p> <p style="text-align: justify;">همچنین سازمان استاندارد بنا ندارد در اجرای استانداردهای اجباری ۸۵گانه با خودروسازان مماشات کند. گرچه خودروسازان داخلی، تیراژ تولید را افزایش دادهاند اما موضوع اصلی، رضایت مشتریان خودروست و اکنون مردم به طور نسبی از کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش برخی خودروهای تولید داخل رضایت ندارند. در چنین شرایطی خودروسازان برای رقابتپذیری بیشتر، ناگزیر هستند به سمت تولید خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب گام بردارند و وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت نیز دغدغه زیادی برای بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل دارد.</p> <p style="text-align: justify;">بدیهی است که خودروسازان داخلی باید خود را برای پذیرش شرایط جدید تولید مطابق با ضوابط ارزشیابی کیفی و استانداردهای اجباری جدید تولید آماده کنند چرا که با این همه سرمایهگذاری و تجربه در صنعت خودرو، زیبنده کشورمان نیست تا هنوز هم خودروهایی با میزان قدرت رقابتپذیری صفر در بازارهای بینالمللی تولید کنیم.</p> <p style="text-align: justify;">واضح است که با اجرای تکالیف مطرح در گزارش های ارزشیابی کیفی و استانداردهای جدید خودرویی، اغلب خودروهای تکستاره در رده قیمتی کمتر از ۳۵ میلیون تومان احتمالا قادر به پاس کردن این استانداردها نخواهند بود و برخی با توجه به این شرایط نگرانی شکلگیری خلأ در تأمین نیاز بازار به خودروهای ارزان قیمت را مطرح میکنند اما باید بپذیریم که شرکتهای خودروسازی نیز بنگاه اقتصادی بوده و هیچ بنگاهی نمیتواند به نیاز بازار بیتوجه باشد.</p> <p style="text-align: justify;">از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نمیتواند بازار را رها کرده و به نیاز مشتریان خودرو بیتوجه باشد. در این شرایط با از رده خارج شدن خودروهای رده قیمتی کمتر از ۳۵ میلیون تومان و در صورتی که خودروسازان نتوانند با عرضه محصولات جایگزین، نیاز بازار به این گونه خودروها را تامین کنند، روشهای دیگری برای ارائه محصولات جایگزین این خودروها پیشبینی شده است.</p> <p style="text-align: justify;">اصلا بحثی برای تأمین نیاز بازار به این گونه خودروها از طریق واردات نیست و نمیتوانیم واردات خودرو را افزایش داده و سرمایههای کشور را راهی اقتصاد کشورهایی مانند چین، کره و ... کنیم. یکی از اهداف انعقاد قراردادهای تولید مشترک خودرو، تنوع بخشی به سبد محصولات خودروسازان در ردههای مختلف قیمتی و متناسب با نیاز مشتریان است و با عرضه محصولات تولید مشترک ناشی از این گونه قراردادها، نگرانی برای تأمین نیاز بازار به خودرو در ردههای مختلف قیمتی پس از توقف تولید برخی خودروها که قادر به پاس کردن استانداردهای جدید نباشند، وجود ندارد.</p> <p style="text-align: justify;">منبع : روزنامه همشهری</p>